[ Speljournaal ]
 Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon
 

Spellenavond 'Roll the Dice', Veldhoven, 9 november 2002

Tijdens het Spellenspektakel had ik Marcel gevraagd om Star Wars: The Queen's Gambit mee te nemen. Hij maakte me attent op Cosmic Encounter, en beloofde beide spellen mee te nemen. Jan zou ook meespelen. Marcel had, zoals beloofd, beide spellen meegenomen. Jan wilde achteraf liever In de Ban van de Ring met de Sauron-uitbreiding spelen. Die uitbreiding had Stef nog maar net aangeschaft. Mijn vriend, Marcel, een andere spelfanaat (de naam is me even ontschoten) en ik begonnen enthousiast aan de opbouw van de drie speelborden van Star Wars: The Queen's Gambit. Het spel bleek een stuk eenvoudiger dan ik gedacht had. Het ziet er indrukwekkend uit, en het leuke vond ik, dat de twee spelers van de Goede kant en de twee spelers van de Kwade kant met elkaar samenwerken, waarbij elk teamlid een stuk van het bord voor z'n rekening neemt. Je kunt elkaar daarbij helpen. Zo speelden Marcel en ik aan de Kwade kant, en Marcel nam het slagveld voor de poorten van het paleis voor z'n rekening, en ik concentreerde me op het Control Ship, en ging met Darth Maul eerst de strijd aan met een tweetal Jedi. Ik moest in eerste instantie verhinderen dat dezen het paleis zouden binnendringen. In het paleis zelf leverde ik ook de nodige slagen, en toen ik wat weinig mankracht had, stuurde Marcel vanuit het slagveld versterkingen naar het paleis. Het spel bleef lange tijd erg gebalanceerd, maar uiteindelijk wist de Goede kant het Control Ship uit te schakelen, zodat al onze (mechanische troepen: battle droids en andere robots) stil vielen, en we dus niks meer konden doen. Het spel is leuk, maar ik vond het erg gedreven door de kaarten, in de zin dat ik niet het idee had dat ik erg veel kon inbrengen. Leuk spel voor af en toe, als je gezellig een beetje wil babbelen, en tussendoor een beetje wil spelen. Het spel had een flinke tijd geduurd, en Cosmic Encounter werd opgezet. Ik snapte helemaal niks van het spel, en het was me net te veel allemaal, zo net na Star Wars, dus na een paar ronden besloten we, op m'n verzoek, om toch iets anders te gaan doen. Dat werd Das Tal der Mammuts. Ik had het spel al een keer eerder gespeeld, en ook dit keer bleek dat het soms wel erg snel gedaan kan zijn met een tegenstander. Zo had mijn vriend al in de tweede ronde de mogelijkheid een van de andere spelers van het bord af te vegen (wat hij overigens niet deed). Later bij de nabespreking kwamen we tot de slotsom dat weggevaagde spelers gewoon een nieuwe nederzetting moeten kunnen plaatsen en gewoon opnieuw beginnen. Het spel kan erg jojo-en, en zelfs een speler die opnieuw begint kan daardoor nog kans hebben. Uiteindelijk won ik het spel, nadat een speler gewoon niet genoeg voedsel had om de volgende ronde te overleven, een ander geen enkele nederzetting meer had, en de derde zich had stukgelopen op een van mijn nederzettingen. Leuk spel, maar misschien iets te wisselvallig, en soms wat erg moeilijk voor een speler die achter staat om weer terug te komen. Uiteindelijk duurde het spel zo'n dikke twee uur, en het was inmiddels al laat.

Het was behoorlijk druk. Het had niet veel gescheeld, of we hadden op z'n minst 1 tafel bij moeten zetten. Wat er zo her en der gespeeld werd (ik heb niet alles kunnen volgen omdat ik zelf in een heftige strijd in het paleis verwikkeld was en niet echt veel om me heen keek): In de Ban van de Ring met de Sauron-uitbreiding, Lord of the Rings Risk, Wyatt Earp, Nautilus, Bluff, Axis & Allies, North & South en Carcassonne. Zoals gewoonlijk weer een bijzonder geslaagde avond.