![]() |
Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling
Relevante links Nederlandstalige spelregels op de Alea-site (in .pdf- en .doc-formaat) |
Wyatt Earp
Een amusant kaartspelletje is Wyatt Earp. Je bent in dit spel een premiejager die probeert geld te verdienen door Billy the Kid, Jesse James, Butch Cassidy, Sundance Kid, Belle Star, Wes Hardin en/of Bob Dalton uit te leveren. Diegene die als eerste 25.000 dollar bij elkaar weet te verdienen heeft gewonnen. Gemiddeld neemt dit zo'n drie rondes in beslag. De schurken worden in een kring op tafel gelegd en krijgen om te beginnen 1.000 dollar op hun hoofd. De kaarten worden geschud, en elke speler krijgt vervolgens 10 kaarten. De overgebleven kaarten worden gedekt in het midden van de kring met schurken gelegd. De bovenste kaart wordt omgedraaid, en vormt het begin van de aflegstapel. Ook krijgt elke speler een klein overzicht met daarop een beknopte uitleg. De kaarten
Spelverloop . Wanneer er outlawkaarten op tafel worden gelegd, krijgt de desbetreffende schurk meer geld op zijn hoofd: het aantal kaarten dat is uitgelegd minus 1, vermenigvuldigd met 1.000 dollar. Worden er dus bijvoorbeeld 3 Jess James kaarten op tafel gelegd, dan krijgt Jesse James 2.000 dollar meer op zijn hoofd. Met sheriffkaarten kun je het een en ander doen. Je kunt daarmee de prijs op een outlaw verhogen, en ook de puntenwaarde van jouw kaarten verhogen. Voor de meeste kaarten moet je raak schieten. Dit houdt in, dat je de bovenste kaart van de gedekte stapel neemt. Als er een kogelgat op de kaart zit, heb je raak geschoten. Zo niet, dan is het mis, en verdwijnt de kaart naar de aflegstapel. Is het raak, dan mag je de acties die bij de sheriffkaart horen uitvoeren. Zo mag je met 'Bankoverval' 1.000 dollar bijleggen op een outlaw naar keuze en vervolgens de kaart bijleggen bij jouw setje outlawkaarten van diezelfde outlaw. En dat levert je dan twee extra punten op. Als je dus bijvoorbeeld van Billy the Kid 2 wanted-kaarten hebt (waarde = 2), 1 fotokaart (waarde = 4) en een bankovervalkaart daarbij hebt liggen, dan levert dat in totaal dus 10 punten op. Die punten zijn belangrijk, want op het moment dat iemand geen kaarten meer op hand heeft, is de ronde afgelopen, en wordt er per outlaw gekeken naar wie de meeste punten op tafel heeft. Heeft een speler als enige kaarten van een bepaalde schurk op tafel, dan krijgt deze de hele pot geld die op de schurk is uitgeloofd. Is er nog iemand anders, dan krijgt diegene met het hoogste puntenaantal 2.000 dollar, die als tweede 1.000 dollar, die als eeerste weer 2.000 dollar, enzovoorts, net zolang tot het niet meer opdeelbaar is (er minder dan 3.000 dollar in de pot zit). Wanneer het verschil in punten tussen nummer 1 en 2 5 of meer bedraagt, dan krijgt de speler met het hoogste puntenaantal ook de hele pot. Vervolgens worden alle kaarten ingenomen, geschud, en ieder krijgt weer 10 kaarten. Op elke schurk wordt 1.000 dollar bijgelegd. Het kan dus zijn dat een schurk in de tweede rond bijvoorbeeld in het begin al 3.000 dollar op z'n hoofd heeft staan. De volgende ronde begint. Het spel eindigt wanneer 1 van de spelers 25.000 dollar heeft.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING: |