Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
veelzijdig, afwisselend, goed leesbare spelregels
Negatief: geen echt familiespel, donkerblauwe en donkerpaarse
poppetjes slecht te onderscheiden
Beoordeling
   
Relevante links
Engelstalig:
Officiële
site
Officiële
FAQ (.pdf)
Scenario Gold
Rush
Scenario Orcs
for Sale!
Scenario Guide
Yahoo
Group Warcraft: the board game
Nederlandstalig:
Scenario Orks te Koop!
Scenario Goudkoorts
|
Warcraft
- The Board Game
![[ Warcraft ]](../images/spellen/warcraft1.jpg)
|
Naam:
Warcraft
Uitgever: Fantasy
Flight Games / PS
Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Kevin Wilson
Tijdsduur: 1,5 - 2 uur
Prijs: ongeveer 49 €
|
Het bordspel Warcraft
is gebaseerd op de gelijknamige
video game in het RTS (=Real Time Strategy) genre, uitgegeven door
Blizzard Entertainment.
Het is een redelijk complex spel, en daarom ga ik in deze beschrijving
in vogelvlucht over een aantal opvallende of belangrijke zaken heen.
Scenario's
Het hele spel draait om de scenario's. Voor elk speleraantal zijn er
verschillende scenario's, en je kunt ook zelf scenario's ontwerpen.
Het zijn geen scenario's à la Dungeons
& Dragons Bordspel. Denk eerder aan de historische scenario's
voor Kolonisten van Catan. Er zijn Warcraft scenario's waarin
je een bepaald aantal overwinningspunten moet zien te behalen, maar
ook scenario's waarbij je een bepaald veld moet zien te veroveren. Ook
zijn er team scenario's voor 4 spelers, waarbij 2 spelers het opnemen
tegen de andere 2 spelers. Uiteraard wordt het speelbord opgebouwd uit
tegels, die per scenario verschillen. In totaal staan er 6 scenario's
in de spelregels beschreven en zijn er op de officiële
site op dit moment (1 januari 2004) al twee extra scenario's te
downloaden. Deze zijn echter alleen Engelstalig. Ik heb een poging gedaan
om deze twee scenario's te vertalen: Orks
te Koop! en Goudkoorts.
De volgende scenario's zijn dus nu beschikbaar:
- Hoofdspel scenario voor 2 spelers
- Hoofdspel scenario voor 4 spelers, verdeeld in 2 teams van 2 spelers
- De Elfenpoort voor 3 spelers
- De Mars van de Dodenbezweerders voor 2 spelers
- De Gevangenen voor 2 spelers
- Nordrasil, de Wereldboom voor 4 spelers
- Goudkoorts voor 2 spelers
- Orks te Koop! voor 3 spelers
Rassen
Er zijn 4 rassen in het spel, die qua mogelijkheden verschillend zijn.
Zo zijn er de Nacht Elfen, die een formidabele artillerie hebben, maar
een vrij zwakke infanterie, en de Orks, die sterke infanterie-eenheden
kunnen ontwikkelen, maar weer zwakke vliegende eenheden hebben. De Ondoden
kunnen soms verslagen troepen weer tot leven wekken. De Menselijke Alliantie
is op alle punten gelijkmatig sterk, maar blinkt nergens in uit.
Niet alleen de troepen zijn verschillend, maar ook de magie die uitgeproken
kan worden door middel van het spelen van kaartjes is voor elk ras anders.
Grondstoffen
en bouwen
Legereenheden en speciale eigenschappen krijg je niet zomaar. Je zult
eerst gebouwen in je hoofdstad moeten bouwen, waar je je eenheden kunt
opleiden. Daarvoor heb je grondstoffen nodig: hout en goud. Die kun
je weer delven/kappen in de goudmijnen en bossen die op een aantal tegels
op het bord staan afgebeeld. Mits je op die plek speciale arbeidereenheden
hebt staan. In sommige scenario's raken de grondstoffen langzaam op,
en wordt een bos of een mijn op een gegeven moment onbruikbaar. In andere
scenario's zijn deze onuitputtelijk. Het delven van goud of het kappen
van hout wordt geregeld door middel van een speciale dobbelsteen. Op
de dobbelsteen zijn 3 zijden voorzien van een 1, 2 zijden met een 2,
en één zijde met een 3. Dobbel je voor een arbeider op
een mijn bijvoorbeeld een 1, dan krijg je 1 goud. Dobbel je een twee:
2 goud. Dobbel je een drie, dan krijg je 3 goud, maar als de mijnen
in dit scenario op kunnen raken, dan wordt er ook meteen een speciaal
markeerplaatje op de mijn neergelegd dat aangeeft dat de mijn half leeg
is. Wordt er volgens op diezelfde mijn nog een keer een 3 gedobbeld,
dan is de mijn leeg, en kan er daar de rest van het spel niet meer gedolven
worden. Hetzelfde geldt voor de bossen.
Met de verkregen grondstoffen kun je een gebouw bouwen (kosten: 2 hout
en 2 goud), of een arbeider opleiden (1 goud), of een infanterie opleiden
(1 hout en 1 goud) enzovoorts. Upgraden kan ook. Het kost 2 goud en
2 hout om alle eenheden van dat type beter te laten vechten. Bij de
meeste van dergelijke upgrades heb je daarnaast ook minimaal een aantal
opleidingsgebouwen nodig voordat je kunt opwaarderen.
Eenheden en vechten
Als voorbeeld de infanterie van de Menselijke Alliantie:

Deze 3 tegels worden
aan het begin van het spel op elkaar gelegd, met level 1 (linkse tegel
met in de linkbovenhoek het cijfer 1) bovenop, en level 3 (rechtse tegel)
onderop. Als deze eenheden geupgrade worden, dan wordt de bovenste tegel
(level 1) onderop gelegd, en wordt level 2 zichtbaar. Voor het upgraden
naar level 1 heb je 1 opleidingsgebouw voor de infanterie nodig (de
1 linksonder, bovenop de afbeelding van het gebouw). Om van level 2
naar 3 te upgraden, heb je 2 van dergelijke gebouwen nodig (zie middelste
tegel, links onderin). Het symbool op de tegel voor level 3 geeft aan
dat je een overwinningspunt hebt gescoord. Heb je namelijk een bepaald
soort eenheden volledig geupgrade, dan levert je dat een overwinningspunt
op. De grootste cijfers op de tegels geven de slagkracht aan. Voor elke
eenheid die in een gevecht betrokken is, mag je een dobbelsteen gooien.
Gooi je gelijk aan of lager dan dat getal, dan verslaat de eenheid een
eenheid van de tegenstander. Hoe dat precies gaat en in welke volgorde
eenheden vechten, dat staat uitgebreid in de spelregels beschreven,
en daar ga ik verder niet op in hier.
Spelverloop in
het kort
In het kort: elke ronde verloopt in 4 fasen. De beginspeler start met
fase 1, waarna de speler links van hem fase 1 doorloopt, enzovoort.
Dan pas gaat de startspeler verder met fase 2, en komen eerst alle andere
spelers weer aan de beurt om fase 2 af te ronden. Na elke ronde wordt
de startspeler gewisseld.
De 4 fasen:
Fase 1: Verplaatsen
Een speler mag zoveel eenheden (troepen en arbeiders) verplaatsen als
hij maar wil, mits hij zich houdt aan de verplaatsingsregels (alle eenheden
mogen 1 hokje verplaatsen, behalve de arbeiders en de vliegende eenheden,
die maximaal 2 vakjes mogen verplaatsen. Alleen vliegende eenheden mogen
op bergvakken komen. Enzovoorts). Ook mogen er nooit meer dan 3 eenheden
van dezelfde speler op 1 vakje staan. Staan er troepen van 2 verschillende
spelers op 1 vakje, dan volgt er onmiddellijk een gevecht. Ook de flanken
(aangrenzende vakjes) doen mee aan het gevecht.
Fase 2: Delven
De spelers dobbelen om beurten voor grondstoffen
Fase 3: Inzetten
Spelers mogen opgeleide eenheden op het speelveld zetten, startend in
de stad (of een buitenpost) en gebouwen die de vorige ronde waren aangekocht,
worden nu pas afgebouwd.
Fase 4: Aanschaffen
Spelers hebben de keuze uit 1 van de volgende 3 mogelijkheden:
a) arbeiders en eenheden kopen, en in de stad in opleiding zetten. Deze
kunnen pas in de volgende ronde tijdens fase 3 ingezet worden
b) gebouwen of buitenposten bouwen. Voor elke gebouw dat je in de stad
bouwt moet er een arbeider aanwezig zijn in de stad. Voor buitenposten
moet er een arbeider op een leeg veld staan. Ook hier geldt weer: de
gebouwen zijn pas vanaf fase 3 in de volgende ronde bruikbaar
c) upgraden van eenheden. Je mag wel meerdere verschillende soorten
upgraden, maar nooit 1 bepaalde soort 2 levels omhoog laten gaan in
1 ronde
Mening
Moelijkheidsgraad
Een doorsnee familiespel is Warcraft geenszins. De regels zijn
toch best pittig, al is bij lange na niet zo complex als een 'echte'
war game. Het hangt er ergens tussenin. Dankzij de uitstekende vertaling
van de Engelstalige spelregels is het echter goed te doen.
Speelplezier
Het thema moet je aanspreken. Vooral vanwege het thema denk ik dat het
een spel voor liefhebbers is. Wat betreft het spel zelf: een pittig
spel dat op sommige punten wat weg heeft van Kolonisten, met
uitbreiding Steden & Ridders er bovenop, nog wat Historische
Scenario's erdoor gemengd, en dan nog wat magie en wat vechten erbij.
Geen lichte kost dus. Maar juist dat maakt het spel veelzijdig; je raakt
er niet snel op uitgekeken. De pittige prijs van het spel vind ik persoonlijk
wel gerechtvaardigd. Je krijgt er namelijk ook wat voor terug.
Op dit moment zijn er al twee nieuwe scenario's beschikbaar: Gold
Rush en Orcs
for Sale! Deze zijn Engelstalig en in .PDF formaat. Zelf heb
ik deze beide scenario's vertaald: Orks
te Koop! en Goudkoorts.
Let wel: deze vertaling is niet officieel, en noch Fantasy Flight Games
noch PS Games zijn verantwoordelijk voor de inhoud ervan. Verder is
er ook een Engelstalig
Warcraft Scenario Guide. Hierin wordt beschreven wat de verschillende
onderdelen van het spel kunnen doen en waarom deze werken zoals ze werken.
Niet alleen interessant voor diegenen die scenario's willen maken, maar
ook voor diegenen die het leuk vinden om te lezen waarom de maker van
het spel bepaalde keuzes gemaakt heeft.
Design en functionaliteit
Prima, degelijk materiaal. Uitstekende vertaling. Prachtige graphics.
Al had wat mij betreft het groen wel een ietsje gedempter groen mogen
zijn. Ook vind ik de keuze van donkerblauw (voor de Menselijke Alliantie)
en donkerpaars (voor de Ondoden) wat ongelukkig. In een wat donkerdere
omgeving is het verschil tussen deze beide kleuren niet erg duidelijk.
Op de doos staat, dat het spel te spelen is in 60-90 minuten. Maak daar
maar eerder 90-120 minuten van.
Verder zijn er wat fouten ontdekt en aanpassingen gemaakt door de makers.
Download daarvoor de FAQ
(Engelstalig).
EINDBEOORDELING:
   
|