Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
eenvoudige spelregels die in 5 minuten zijn uitgelegd, spannend tot
aan het eind
Negatief: te licht en te eenvoudig voor liefhebbers van
tactische en/of strategische spellen
Beoordeling
    
|
Ticket to Ride
/ Zug um Zug
![[ Ticket to Ride ]](../images/spellen/ttr1.jpg)
|
Naam:
Ticket to Ride / Zug um Zug / Les Aventurier du Rails
Uitgever: Hodin / Days
of Wonder
Aantal spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Alan Moon
Tijdsduur: 45-60 minuten
Prijs: ongeveer 37 €
|
De Belgische uitgever
Hodin gaat de Nederlandstalige versies verzorgen van de spellen van
Days of Wonder.
Het eerste spel dat in het Nederlands verschijnt is het gloednieuwe
Ticket to Ride: een Nederlandstalig spel met een Engelstalige
titel. In de zomer volgen nog de spellen Piratenbaai (Pirate's
Cove; een lollig piratenspel waarin veel gedobbeld wordt) en Mysterie
van de Abdij (Mystery of the Abbey; een Cluedo-achtig spel
- maar dan net iets ingewikkelder - met een sfeer die beelden van Umberto
Eco's In de naam van de roos oproept). Als het goed is, zullen
deze spellen binnenkort (half mei/eind mei 2004) bij V&D, Top1 Toys
en Bart Smit op de schappen liggen.
Alle spellen hebben
iets gemeenschappelijks: ze zien er ontzettend mooi en gelikt uit, en
alle spelonderdelen zijn van zeer goede kwaliteit. Nog iets anders wat
ze gemeen hebben: de spellen zijn leuk! De nieuwste, het treinspel Ticket
to Ride, is er geen uitzondering op.
Het spel zelf
De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk punten te verzamelen
met het claimen van treinroutes en het vervullen van bestemmingskaartjes.
Iedere speler krijgt 45 treinwagons in een door hem gekozen kleur. Het
bord (een kaart van Noord-Amerika, met daarop steden die met elkaar
verbonden zijn door spoorlijnen) wordt op tafel gelegd. De wagonkaartjes
worden geschud, en 5 ervan worden open langs het bord gelegd. De overige
kaartjes vormen een dichte stapel. Verder krijgt iedere speler 4 van
deze wagonkaartjes - er zijn 8 verschillende kleuren wagonkaartjes -
die op hand genomen worden.
Ook krijgt elke
speler 3 bestemmingskaartjes waarvan hij er 2 MOET kiezen. Hij MAG ze
ook alledrie houden. De bestemmingskaarten worden tot het eind van het
spel geheim gehouden. Als een speler aan het eind van het spel de bestemmingen
die op de kaartjes staan heeft weten te verbinden met treinwagons in
z'n eigen kleur, dan krijgt de speler het aantal punten dat op de kaartjes
vermeld staat. Krijgt hij dat niet voor elkaar, dan worden de punten
van de eindscore afgetrokken.

Tijdens het spel
zijn ook nog punten te verdienen door routes tussen 2 steden te claimen.
De speler speelt wagonkaartjes uit, en zet de eigen wagons op het bord.
Welke kleur wagonkaartjes er gespeeld moeten worden staat aangegeven
op het bord. Zo staan er bijvoorbeeld tussen de steden Winnipeg en Helena
4 blauwe spoorbalken afgebeeld. Dit betekent dat een speler 4 blauwe
wagonkaartjes moet spelen om de route te kunnen claimen. Tussen Salt
Lake City en Denver lopen twee lijnen: een lijn van 3 rode spoorbalken
en een lijn van 3 gele spoorbalken. Om deze route te claimen moet een
speler OF 3 rode wagonkaartjes spelen OF 3 gele. Een tweede speler kan
deze route later ook nog claimen, maar kan dat alleen doen met wagonkaartjes
in de kleur die nog over is. Heeft een speler dus de route in bovenstaand
voorbeeld bezet door bijvoorbeeld 3 rode wagonkaartjes te spelen, dan
mag een tweede speler alleen nog de route claimen met 3 gele. Voor alle
verbindingen geldt: als een speler zijn wagons op de rails heeft gezet,
kunnen deze rails niet meer door andere spelers geclaimd worden. Dit
is meteen ook een manier om andere spelers te blokkeren. De dubbele
routes gelden overigens alleen als er meer dan 3 spelers meedoen.
Op de kaart staan naast de gekleurde balken ook nog grijze balken afgedrukt.
Een speler mag dan zelf bepalen welke kleur wagonkaarten hij speelt.
Mits deze wel allemaal dezelfde kleur hebben. Voor elk van deze verbindingen
kun je punten verdienen. Voor een route van 1 spoorbalk krijg je 1 punt,
voor eentje die 2 lang is 2 punten, voor een route van 3 4 punten, tot
aan 15 punten voor een route die 6 spoorbalken lang is. Vooral die laatsten
tikken flink aan.
Spelverloop
Tijdens een beurt mag een speler kiezen uit 1 van de volgende 3 acties:
- 2 kaarten pakken. Of die 2 kaarten nu allebei van de
dichte stapel getrokken worden, of gekozen worden uit de 5 openliggende,
of 1 kaart van de openliggende en 1 van de gesloten stapel, dat maakt
niet uit. Uitzondering is de locomotiefkaart. Daar staan alle 8 kleuren
op afgebeeld, en fungeert dus als joker. Van de locomotiefkaart mag
er maar 1 genomen worden van de openliggende stapel. Trek je toevallig
een locomotiefkaart van de dichte stapel, heb je geluk gehad, en mag
je nog een twee kaart trekken (mits dat maar niet een openliggende joker
is).
- 1 route claimen. Je mag tijdens je beurt 1 route claimen.
Ook een korte route telt als 1 route! De punten worden op de telrand
bijgehouden.
- 3 extra bestemmingskaartjes trekken. Daarvan MOET je
er 1 houden. Je MAG er ook 2 houden, of zelfs alledrie.
Speleinde
Het spel is ten einde wanneer een speler na het claimen van een route
nog maar 2, 1 of 0 treinwagons over heeft. Dan begint meteen de laatste
ronde, en krijgt elke speler nog 1 laatste beurt, inclusief de speler
die er nog 2 of minder over had. Daarna volgt de eindtelling. Spelers
tellen punten bij voor de gehaalde bestemmingen (of trekken ze ervan
af, wanneer twee bestemmingen op een kaartje niet gehaald zijn). Verder
krijgt de speler met de langste route nog 10 bonuspunten. Onder 'langste
route' wordt verstaan: de meeste aaneengesloten treinwagons in een kleur;
aftakkingen gelden niet, maar lussen mogen wel meegerekend worden, zolang
er maar geen enkel wagonnetje dubbel wordt geteld.
Mening
Moelijkheidsgraad
Simpele spelregels, die in 5 minuten uitgelegd zijn. De handleiding
beslaat 3 A4tjes, waarvan zeker een derde opgaat aan afbeeldingen.
Speelplezier
Er zit een flinke vaart in het spel. Dit komt door de eenvoudige spelregels,
en het feit dat de keuzes die je kunt maken in het spel geen lange denktijden
vergen. Het spel blijft tot het einde spannend. Immers, je weet niet
hoeveel punten er nog verscholen zitten in de bestemmingkaartjes. Toppertje.
Design en functionaliteit
Uitstekend materiaal. De treinwagons zijn al verpakt in keurige ziplocks,
en er hoeft niks uit mallen gehaald te worden. Kaartjes van goede kwaliteit.
Mooie graphics.
EINDBEOORDELING:
    
Met dank aan
Hodin voor een recensie exemplaar.
|