Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
snel te leren, mooie graphics
Negatief: matige geluksfactor
Beoordeling
  
|
Tikal
![[ Tikal ]](../images/spellen/tikal.jpg)
|
Naam:
Tikal
Uitgever: Ravensburger
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Michael Kiesling en Wolfgang Kramer
Tijdsduur: ongeveer 1 - 1,5 uur
Prijs: ongeveer 31 €
|
Tikal is een bordspel
dat draait om de Maya-stad Tikal in Guatemala. Elke speler is manager
van een expeditie, die nieuw land moet ontdekken, schatten kan opgraven
en tempels kan blootleggen. Elke expeditie kan bestaan uit een expeditieleider,
expeditiedeelnemers en expeditiekampen. Aan het begin van het spel krijgt
iedere speler 1 expeditieleider, 18 expeditieleden en 2 kampen, die
door het inwisselen van actiepunten op het bord ingezet kunnen worden
(is niet verplicht). Vanuit het basisbord wordt het speelbord opgebouwd
uit land-, tempel-, schat-, gras- en vulkaantegels.
Bij elke beurt moet
de speler een tegel op het bord leggen. Deze tegels moeten van een gedekte
stapel afgenomen worden. Vervolgens krijgt hij 10 actiepunten. Met die
actiepunten kan hij schatten delven (3 AP (=ActiePunten)), tempelniveaus
blootleggen (2 AP per niveau; maximaal 2 niveau's per beurt), expeditiedeelnemers
op het bord plaatsen (1 AP per expeditielid of expeditieleider), expeditieleden
verplaatsen over het bord, een nieuw kamp plaatsen op een grastegel
of lege schattegel (5 AP; maximaal 2 extra kampen gedurende het spel)
of een tempel bewaken (5 AP; maximaal 2 tempels per spel).
De punten worden
4 keer tijdens het spel geteld: de eerste drie keren als een vulkaantegel
getrokken wordt en helemaal aan het eind van het spel. De score wordt
bijgehouden op de rand van het bord met behulp van scorestenen. Zowel
de schatten als ook de tempels die een speler in zijn bezit heeft leveren
punten op.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels van het spel zijn niet moeilijk. Toch vind ik, ondanks die
simpele regels, het spel matig complex. Met de middelen die je hebt
kun je meerdere strategiën volgen (helemaal gaan voor het opgraven
van schatten, of juist concentreren op het in het bezit nemen van zoveel
mogelijk tempels van hoog niveau, of je medespelers dwars liggen door
de tegels zó op het bord te plaatsen dat ze klem komen te zitten).
Precies dat maakt het spel behoorlijk divers. Die stategiën worden
pas duidelijk nadat je het spel een aantal keren gespeeld hebt.
Speelplezier
Voor de liefhebber van stategiespellen, die een matige geluksfactor
op de koop toe willen nemen (de geluksfactor zit in het trekken van
de tegels, het opgraven van schatten die op dat moment voor jou de meeste
punten opleveren en het tijdstip waarop de vulkaantegel getrokken wordt)
is dit beslist een aanrader. Ik hoor regelmatig van sommige mensen dat
ze het spel traag vinden, met name als er spelers tussen zitten, die
elke zet tot in de puntjes doornemen alvorens tot actie over te gaan.
Zelf heb ik het nog niet meegemaakt (ik bevind me in een club van snelle
spelers misschien?).
Daarnaast nog een opmerking over het aantal spelers. Vaak zijn spellen
die voor 2 of meer personen aangemerkt worden, met 2 personen minder
leuk/interessant om te spelen. Tikal is daarop een uitzondering: de
dynamiek en het spelverloop is, ongeacht of je met 2, 3 of 4 spelers
speelt, even interessant!
Design en functionaliteit
Het design is ronduit 'mooi'. Alles is keurig afgewerkt, de spelcomponenten
bestaan uit stevig karton of hout.
EINDBEOORDELING:
   
|