Pueblo
![[ Pueblo ]](../images/spellen/pueblo1.jpg) |
Naam:
Pueblo
Uitgever: Ravensburger
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Ontwerper: Michael Kiesling en Wolfgang Kramer
Tijdsduur: ongeveer 1 uur
Prijs: ongeveer 36 €
|
Pueblo is een van
de spellen die op het NK Bordspellen voor Teams 2002 gespeeld (zou)
word(t)(en). Het is een van de nieuwste spellen van Ravensburger dit
jaar (2002) en ik vind het een geslaagde uitbreiding van hun assortiment.
Waar Mexica me om een of andere reden niet kon bekoren spreekt Pueblo
me wel aan.
De spelregels zijn
vreselijk simpel: alle spelers krijgen een aantal blokjes/bouwstenen
(bij 4 spelers bijvoorbeeld krijgt elke speler 5 bouwstenen in zijn
eigen kleur en 4 neutrale bouwstenen). Deze bouwstenen moeten op het
bord geplaatst worden. Als eerste moet iedereen een gekleurde bouwsteen
op het bord plaatsen. In de tweede beurt mag een speler kiezen of hij
een gekleurde bouwsteen of een neutrale bouwsteen (waarmee je de gekleurde
stenen kunt afdekken) plaatst. In de derde beurt is de speler verplicht
om een andere bouwsteen dan in de vorige beurt te plaatsen. In beurt
4 is er weer de keuze, etc. Naast het bord is een rand waarop het opperhoofd
loopt. Telkens wanneer een speler een blokje geplaatst heeft, wordt
het opperhoofd 1, 2, 3 of 4 plaatsen langs het bord vooruit gezet. De
speler die aan de beurt is mag zelf bepalen hoeveel vakjes deze verzet
wordt. Daarna gaat het opperhoofd recht vooruit kijken en bepaalt van
welke speler de gekleurde blokjes te zien zijn. Elk gekleurd vlakje
levert strafpunten op: elk zichtbaar vlakje op het eerste niveau 1 strafpunt,
op het tweede niveau 2 strafpunten etc.
|
Voorbeelden
telling:
Wanneer het opperhoofd op plek A staat, dan krijgt geen enkele speler
strafpunten. De gekleurde blokjes zijn namelijk niet zichtbaar voor
het opperhoofd omdat deze afgeschermd worden met een neutraal blokje.
Wanneer het opperhoofd op plek B staat, dan krijgt in dit voorbeeld
de speler met de lichtblauwe kleur 2 strafpunten. Er is namelijk
een blokje op het tweede niveau zichtbaar.
Op plek C krijgt de speler die met donkerblauw speelt 3 strafpunten
(1 vlak op het eerste niveau + 1 vlak op het tweede niveau).
Op plek D krijgt de speler die met lichtblauw speelt 2 strafpunten
en speler 'rood' maar liefst 8.
Een uitzondering op deze telling is wanneer het opperhoofd eindigt
op een van de vier hoekpunten van het bord. Dan wordt van boven
af gekeken hoeveel vlakjes van elke kleur zichtbaar zijn en wordt
er voor elk gekleurd vlakje 1 strafpunt toegekend, ongeacht de hoogte
waarop zich dit vlak bevindt. |
Deze strafpunten
worden bijgehouden op een apart scorebord. Het spel is ten einde wanneer
alle spelers hun blokjes geplaatst hebben. Daarna volgt er nog een laatste
telronde, waarbij het opperhoofd een voor een nog eens alle vakjes afgaat
en de strafpunten bepaalt.
De speler die aan
het eind de minste strafpunten heeft, heeft gewonnen.
Afbreekvariant
In de afbreekvariant
moeten de spelers het bouwwerk weer gaan afbreken. Een speler mag in
zijn beurt kiezen uit twee acties: of 1 bouwsteen uit het bouwwerk verwijderen
(een eigen kleur of een neutrale kleur; wanneer een speler geen eigen
kleur meer op het bord heeft staan, dan mag hij ook geen neutrale meer
wegnemen en moet hij kiezen voor de tweede actie) of het opperhoofd
1, 2, 3 of 4 velden verplaatsen en de desbetreffende boetes uitdelen.
Het spel in deze variant is ten einde wanneer de laatste gekleurde bouwsteen
verwijderd is.
Variant voor
gevorderden
In de doos zit materiaal voor een variant voor gevorderden. Dit materiaal
bestaat uit tempels en beurtfiches. Aan het begin van het spel worden
de tempels op het bord gelegd. Op geen enkele manier mag er op deze
plekken gebouwd worden. Verder wordt aan het begin van het spel en halverwege
het spel een veiling gehouden. Spelers kunnen dan bieden op speelpositie
(startspeler, tweede speler, etc.). Het aantal geboden punten wordt
het het scorebord voor de strafpunten toegevoegd. De spelregels zijn
verder hetzelfde als in het basisspel.
![[ Fiches voor speelpositie ]](../images/spellen/pueblo3.jpg)
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels van het spel zijn behoorlijk simpel, zelfs de regels voor
de gevorderdenvariant. De simpele regels zijn bedrieglijk: het is een
pittig spel. Het vergt enig ruimtelijk inzicht en het is beslist niet
gemakkelijk om je strafpunten tot een minimum te beperken. Het is me
een keer gelukt om maar 21 strafpunten te krijgen, maar ik ben ook al
eens het scorebord afgevlogen (meer dan 100 punten).
Speelplezier
Ik vind het persoonlijk een enorm leuk spel (in ieder geval leuker dan
de andere drie spellen die op het programma van het NK stonden). Elegant
en degelijk in al zijn eenvoud, met bovendien een tweetal leuke varianten.
En het zou me niks verbazen als er nog meer varianten bedacht gaan worden.
Ik heb het nu verschillende keren gespeeld en hoe meer je het speelt,
hoe meer mogelijkheden je ontdekt. Zo zijn er bijvoorbeeld genoeg mogelijkheden
om je tegenstanders behoorlijk dwars te zitten, door bijvoorbeeld een
blokje zodanig te plaatsen, dat een andere speler zijn geplande neutrale
tegel om zijn kleur af te dekken niet meer kan plaatsen.
Design en functionaliteit
Een vrolijk en kleurrijk design met stevige blokjes. Prima materiaal.
Een beetje vreemd wel vond ik de foto op de achterkant van de doos.
Daarop staat een stelling afgebeeld die absoluut niet kan. Of was dat
soms een variant die niet beschreven staat? Dat elke speler alleen gekleurde
blokjes mag plaatsen?
EINDBEOORDELING:
    
|