Meuterer
![[ Meuterer ]](../images/spellen/meuterer1.jpg) |
Naam:
Meuterer
Uitgever:
Adlung
Spiele
Aantal spelers: 3-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Ontwerper: Marcel-André Casasola Merkle
Tijdsduur: ongeveer 45 minuten
Prijs: ongeveer 5 € (Duitsland; of spellenspeciaalzaak)
|
Meuterer
is een kaartspel in een piepklein doosje. Maar als je alles uitpakt,
dan verschijnt er een fiks spel op tafel. De bedoeling van het spel
is om zoveel mogelijk punten te vergaren door het verkopen van goederen
of door het schip veilig een haven binnen te varen.
Spelopzet
In het doosje zitten 12 eilandkaarten. Die worden in een kring op tafel
gelegd. De goederenkaarten (doek, zout, wijn, robijnen, graan en sabels)
worden geschud en als gedekte stapel midden in de kring gelegd. Met
de karakterkaarten wordt hetzelfde gedaan.

Verder ontvangt
iedere speler 5 goederenkaarten, en 1 speler wordt tot kapitein uitgeroepen.
Deze speler krijgt de kapiteinskaarten.
De eilandkaarten
De eilandkaarten zijn aan beide kanten bedrukt. 1 kant is de actieve
kant. De onderste rand van de kaart is lichtbruin. Daarmee wordt aangegeven
of op dat eiland goederen mogen worden verkocht in die beurt. Op de
andere kant is de onderrand blauw, en geeft aan dat het eiland niet
actief is.
Het cijfer rechts
onderaan in de hoek geeft aan hoeveel punten er verdiend kunnen worden
met het binnenvaren in de haven. De andere 3 cijfers geven aan welke
punten er verdiend kunnen worden met het verkopen van goederen. Het
symbool links onderin geeft aan wat er verkocht mag worden op het eiland.
In het bovenstaand geval zijn dat robijnen. De speler die de meeste
robijnen verkoopt, krijgt 6 punten. Zijn er 2 spelers die een gelijk
aantal robijnen verkopen, dan levert dat iedere speler slechts 4 punten
op. Wanneer er 3 spelers zijn die hetzelfde aantal verkopen, dan zijn
dat 3 punten per speler.
Kapitein
De kapitein bepaalt naar welk eiland er gevaren wordt. Het aantal kaarten
dat de kapitein nog op hand had toen hij paste zijn bepalend voor de
reis. Dit aantal bepaalt hoeveel eiland er kloksgewijs gevaren worden.
Had de kapitein nog 4 kaarten op hand, dan vaart het schip kloksgewijs
4 eilanden verder. Had de kapitein nog 2 kaarten op hand, dan vaart
het schip kloksgewijs 2 eilanden verder.
Karakterkaarten
Er zijn 5 verschillende karakters waaruit een speler kan kiezen.
De maat ondersteunt de kapitein. Hij krijgt daarvoor betaald met punten.
Minimaal 1 en maximaal 4. De kapitein bepaalt hoeveel het er worden.
De muiter probeert het schip over te nemen. Daarvoor moet hij even zo
veel of meer sabels uitspelen als de kapitein en maat samen. De muiter
kan bijgestaan worden door de scheepsjongen, die standaard 2 punten
krijgt voor de ondersteuning. Is de muiterij succesvol, dan bepaalt
de muiter waar het schip heen vaart (het aantal kaarten dat de muiter
op hand had toen hij paste is bepalend voor het aantal eilanden dat
kloksgewijs gevaren wordt). De muiter wordt de volgende ronde ook kapitein,
en krijgt de kapiteinskaarten. Dan is er nog de handelaar, die bij gelijke
stand bij de goederenverkoop toch het maximale aantal punten mag pakken.
En de laadmeester, die aan het eind van de beurt niet alleen zijn hand
mag aanvullen tot 5, maar 3 extra kaarten mag pakken en die 3 kaarten
mag afleggen die hij niet wil hebben.
Spelverloop in
het kort
Iedere beurt bestaat uit de volgende stappen:
- de kapitein bepaalt hoeveel hij zijn scheepsmaat wil uitbetalen als
loon als het schip veilig de haven binnen vaart.
- spelers spelen goederenkaarten uit; wanneer een speler past, mag hij
een aktiekaart (karakterkaart) kiezen en mag verder geen goederenkaarten
uitspelen
- als iedereen gepast heeft dan worden de karakterkaarten omgedraaid;
is er een muiterij, dan wordt die eerst uitgevochten. Eventuele extra
sabels mogen nog gespeeld worden.
- de punten voor het binnenlopen in de haven worden uitgereikt aan de
kapitein of de muiter, en aan de maat en scheepsjongen
- de goederen worden verkocht en daarvoor worden de punten uitgereikt
- het volgende eiland wordt actief gemaakt
Het spel is ten
einde na 8 rondes (met 4 spelers; 9 rondes met 3 spelers). Diegene die
de meeste punten heeft, heeft gewonnen.
Mening
Moelijkheidsgraad
De regels zijn in het begin wat complex. Vooral de bepaling van de reisbestemming
is wat verwarrend in het begin.
Speelplezier
Als je eenmaal de regels goed door hebt, is het een leuk en spannend
spel dat met een half uurtje te spelen is. Beetje geluk moet je wel
hebben, bij het trekken van de goederenkaarten. Verder zijn er verschillende
tactieken mogelijk. Je kunt proberen zoveel mogelijk punten te vergaren
met varen, of juist door telkens te handelen. Met een beetje goede kaarten
kun je zelfs beide doen.
Leuk om te vermelden is, dat Verräter een soortgelijk spel
is (en de voorloper van Meuterer) en dat Verräter
ontwerper Bruno Faidutti het idee voor het spel Machiavelli
gaf.
Design en functionaliteit
Piepklein doosje. De kaarten zijn mooi en sfeervol.
EINDBEOORDELING:
   
|