Index
spelbeschrijvingen
Samenvattend
Positief:
veel interactie, speelt lekker vlot weg, je kunt je tegenspelers lekker
sarren, prachtig artwork
Negatief: handleiding op sommige punten af en toe wat
verwarrend en onduidelijk
Beoordeling
  
Relevante links
2-
en 3-speler variant
Andere
varianten
|
Machiavelli
Bouwmeester, koopman,
dief, of gaan voor het koningsschap? Je kiest in Machiavelli
zelf een rol. De bedoeling is om je stad te laten groeien, en wie de
gebouwen met de grootste gezamelijke waarde bezit, is winnaar van het
spel.
De spelregels voor
2 of 3 spelers, of 4-7 spelers zijn net even anders. In de beschrijving
ga ik uit van een minimum aantal van 4 spelers.
Het spel kent 2
soorten kaarten:

1) Karakterkaarten
De moordenaar kan een ander karakter vermoorden. Hij noemt
tijdens zijn beurt dat karakter, en dat karakter slaat z'n beurt over
(zonder zich bekend te maken).
De dief kan (behalve de moordenaar en het slachtoffer
daarvan) een ander karakter van z'n goud beroven.
De magiër mag al zijn handkaarten tegen de handkaarten
van een andere speler ruilen, of een aantal handkaarten op de aflegstapel
leggen en een gelijk aantal kaarten van de trekstapel nemen.
De koning mag de volgende ronde de startspeler zijn en
ontvangt 1 goudstuk voor elk geel gebouw in z'n stad. De koning is ook
degene die de karakters oproept volgens het schema op het overzichtskaartje.
De gebouwenkaarten van de prediker mogen niet weggenomen
worden door de condottière en de prediker ontvangt 1 goudstuk voor elk
blauw gebouw in z'n stad.
De koopman ontvangt 1 goudstuk, plus 1 goudstuk voor elk
groen gebouw in z'n stad.
De bouwmeester trekt 2 gebouwenkaarten en mag er tijdens
zijn beurt, als hij genoeg goud daarvoor heeft, maximaal 3 gebouwen
bouwen in z'n stad.
De condottière mag een gebouw in de stad van een andere
speler afbreken. Dat kost de waarde van het gebouw minus 1. Dus het
afbreken van een gebouw ter waarde van 3 goudstukken kost een condottière
2 goudstukken. Gebouwen ter waarde van 1 mogen gratis afgebroken worden.
2) Gebouwenkaarten
Er zijn vijf soorten kleuren gebouwenkaarten, en die kleuren staan links
onder in de hoek van de kaart aangegeven. De kleuren zijn: rood (levert
goud voor de condottiere op), groen (levert goud voor de koopman op),
geel (levert goud voor de koning op), blauw (levert goud voor de prediker
op) en lila (dat zijn speciale gebouwen met met speciale eigenschappen
die vaak wat duurder zijn in de aanschaf). In de linker bovenhoek staat
aangegeven hoeveel goudstukken een gebouw waard is/kost. In bovenstaand
voorbeeld zijn beide gebouwen 2 goudstukken waard.
Spelverloop
De gebouwenkaarten worden geschud en gedekt op tafel gelegd. Iedere
speler krijgt een overzichtskaartje, 2 goudstukken en 4 gebouwenkaarten
van de gedekte stapel. Er wordt bepaald wie startspeler is. De startspeler
krijgt de Koningspion (een kaart met een kroon erop, in een houdertje
gestoken). De koning is de startspeler, schud de karakterkaarten en
legt bij 4 spelers 2 karakterkaarten open op tafel, bij 5 spelers 1
(en bij 6 of 7 spelers geen). De open kaart(en) mag geen koning zijn.
Als dat zo is, wordt er een nieuwe kaart getrokken, gaat de koning weer
in de stapel, en wordt de stapel weer geschud. De koning pakt de bovenste
kaart van de karakterkaart, legt die gedekt opzij en kijkt ernaar. Daarna
pakt hij de gedekte stapel, en zoekt een van de overgebleven karakters
uit en houdt die gedekt voor zich. De overgebleven karakterkaarten worden
gedekt aan de volgende speler doorgegeven, die er weer een uitzoekt
en gedekt voor zich houdt. Dit proces gaat door totdat iedereen een
kaart heeft. Overgebeleven kaart wordt gedekt weggelegd.
De koning roept
vervolgens een karakter op, volgens de volgorde die op het overzichtskaartje
staat aangegeven. Als een karakter wordt opgeroepen, mag hij kiezen
uit twee acties:
- 2 goudstukken nemen
- 2 gebouwenkaarten nemen van de gedekte stapel, er eentje uitkiezen
en op hand nemen, en de overgebleven kaart op de aflegstapel leggen
Dan mag hij nog:
- een gebouw bouwen in zijn stad; hij levert het aantal goudstukken
in dat het gebouw kost en legt de kaart (uit zijn hand) open voor zich
neer
Bovendien mag een karakter ten alle tijden tijdens zijn beurt zijn speciale
karaktereigenschappen gebruiken.
Einde van het
spel
Het spel eindigt wanneer een speler 8 gebouwen in z'n stad heeft gebouwd.
De ronde wordt nog wel afgespeeld (alle karakters mogen hun beurt nog
uitspelen). Elke speler telt de punten (goudstukken) die de gebouwen
in z'n stad waard zijn bij elkaar op. Bonuspunten zijn te verdienen
met het bezitten van alle kleuren (5 verschillende kleuren) gebouwen
(+5 bonuspunten), 4 bonuspunten voor diegene die als eerste 8 gebouwen
bezit, en 2 bonuspunten voor spelers die in de ronde ook nog 8 gebouwen
weten te bezitten.
Mening
Moelijkheidsgraad
Redelijk eenvoudige regels. Makkelijk te leren.
Speelplezier
Een prima spel! Het mechanisme is origineel, met de verdeling van de
rollen. Verder is er veel interactie tussen de spelers, in die zin dat
je probeert uit te viseen wie nu welk karakter heeft. Vooral als je
zelf moordenaar bent dan is dat leuk. Je kunt je tegenspelers ook flink
sarren, door gebouwen bij ze weg te nemen, of ze te bestelen bijvoorbeeld.
Beurten spelen lekker vlot, dus er zijn ook geen echt lange wachttijden.
Zelf vind ik Machiavelli het leukst met 5 of 6 spelers. Met minder dan
4 vind ik 'm wat minder, en met 7 spelers vind ik hem wat lang duren.
Bovendien blijft er, met 7 spelers, weinig te raden over welke karakterkaarten
er in de ronde zitten en welke niet. Maar absoluut een aanrader!
Design en functionaliteit
Klein compact doosje (makkelijk mee te nemen op reis), met stevige kaarten.
Prachtig artwork.
EINDBEOORDELING:
   
|