![]() |
Home * Reviews * Verslagen * Collectie * Links * Zoeken * Colofon |
Samenvattend Beoordeling |
Java
Het doel van het bordspel Java is om zoveel mogelijk steden van Java binnen je machtsbereik te krijgen. Iedere speler kan in zijn beurt tegels leggen. Het verschil met de meeste legspellen waarin tegels aangelegd moeten worden is, dat tegels ook op elkaar gelegd mogen worden, waardoor een hoogteverschil ontstaat. Er zijn drie verschillende velden: rijstvelden (groen), dorpsvelden (geel, met huisjes) en watervelden (blauw). Elke tegel bestaat uit 1 (waterveld of dorpsveld of rijstveld), 2 (dorpsveld en rijstveld) of 3 (2 rijstvelden en 1 dorpsveld) velden. Wanneer 2 of meer dorpsvelden elkaar raken (hoogteverschil is niet van belang) en er is op een van deze dorpsvelden een paleis gebouwd, dan wordt de reeks een stad genoemd. De speler die op het hoogste niveau staat binnen een stad, heeft de grootste macht over deze stad. Bij elke beurt moet een speler op z'n minst 1 tegel van 3 velden op het bord leggen. Verder krijgt de speler 5 actiepunten (het leggen van die eerste tegel verbruikt 1 actiepunt). Met die actiepunten kan hij nog een tegel leggen (1 AP = ActiePunt per tegel, ongeacht of deze tegel 1, 2 of 3 velden groot is), een pion op het bord plaatsen (1 AP vanuit het laagland, 2 AP vanuit het hoogland), een pion verplaatsen (1 AP als er gewisseld wordt van dorpsveld naar rijstveld of omgekeerd, anders is bewegen gratis), een paleis bouwen of uitbreiden (1 AP), een paleiskaart van de stapel trekken (1 AP per kaart) en een paleisfeest houden (kost paleiskaarten, maar geen AP). Aanzienspunten krijg
je gedurende het spel voor het bouwen of uitbreiden van een paleis,
voor het met land omsluiten van watertegels, of voor het meedoen aan
een paleisfeest. Daarnaast heeft elke speler per spel de beschikking over 3 actiefiches, die elk goed zijn voor 1 extra AP tijdens een beurt. Er mag maximaal 1 actiefiche worden ingeleverd per beurt. Aan het eind van het spel krijgt elke speler aanzienspunten voor elke stad waar hij het meest aanzien heeft.
Moelijkheidsgraad Speelplezier Design en functionaliteit EINDBEOORDELING:
|